Ylityö- ja vuoronvaihtokielto

Superliitto

17.9.2018

Hei superilainen

SuPer julistaa kunta-alan ja yksityisen sektorin työpaikoille ylityö- ja vuoronvaihtokiellon alkaen 26.9. klo 6.00. Kielto päättyy 28.9. klo 23.59. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellolla SuPer vastustaa maan hallituksen aikomusta helpottaa työntekijöiden irtisanomista alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä.

Hallituksen aikomus asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan ja heikentää työntekijöiden työsuhdeturvaa. Vaarana on, että työntekijöitä irtisanotaan kevyin perustein. Hallituksella ei ole oikeutta huonontaa työntekijöiden asemaa työpaikoilla.

Mielenilmaisun aikana superilaiset tekevät normaalit työvuoronsa, mutta eivät tee ylitöitä tai vaihda vuoroja. On työnantajan tehtävä huolehtia siitä, että työpaikoilla on riittävästi henkilökuntaa eikä potilasturvallisuus vaarannu.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee seuraavia sopimusaloja:

Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus SOSTES

Terveyspalvelualan työehtosopimus TPTES

Avaintyönantajat AVAINTA ry:n työehtosopimus

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön työehtosopimus YTHS

SEURE Henkilöstöpalvelut Oy:n työehtosopimus

Ensihoitopalvelualan työehtosopimus

Työnantajilta saattaa tulla pääluottamusmiehille kutsuja keskusteluihin suojelutyöstä ja lakkorajoista. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei ole sellainen toimenpide, jossa täytyisi sopia näistä toimista. Suojelutyövelvoite koskee ainoastaan viranhaltijoita ja sitä voidaan käyttää vain lakon aikana. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei ole lakko.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on laillinen toimenpide. Vaikka kieltoa ei olisikaan, työntekijän ei tarvitse suostua ylityöhön eikä vuoronvaihtoihin.

Virkasuhteiset eivät osallistu ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon.

Lisätietoja ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta löytyy SuPerin verkkosivuilta www.superliitto.fi

Terveisin

Silja Paavola