Jäsenten henkilötietojen julkaisu ammattiosaston www-sivulla

Superliitto

10.7.2018

Hei webmaster ja ammattiosaston puheenjohtaja!

Luethan tämän viestin kokonaisuudessaan, sillä se sisältää sinun ja ammattiosastosi jäsenten henkilötietoja koskevaa tärkeää tietoa!

EU:n uusi tietosuoja-asetus on astunut voimaan toukokuun lopussa ja asetus koskee myös SuPerin ammattiosastoja. Osastojen on huolehdittava, että kaikki ammattiosaston omilta verkkosivuilta löytyvät henkilötiedot ovat oikein ja että kyseisiltä henkilöiltä kysytään lupa suostumuslomakkeella henkilötietojen julkaisuun. Henkilötietoja ovat mm. nimi, osoite, puhelinnumero, työpaikkatiedot ja tunnistettavat kuvat.

Osastojen sivuilla olevat henkilötiedot – Toimi näin:

- Mene oman ammattiosastosi verkkosivuille ja tarkista keiden aktiivijäsenten tietoja osastosivuilta löytyy. Nimi- ja yhteystietoja löytyy tyypillisesti esim. ammattiosaston hallituksen jäsenistä, sunuista (SuPer-Nuoret), webmasterista, yhdysjäsenistä jne.

- Ota yhteys näihin henkilöihin ja pyydä heitä antamaan suostumus tietojensa julkaisuun verkkosivujen suostumuslomakkeella. Suostumuslomake löytyy verkosta täältä (edellyttää kirjautumisen jäsensivulle): www.superliitto.fi/jasensivut/jasentiedotteet/

- Ajantasaiset puheenjohtajan ja luottamusmiesten (pääluottamusmies ja vara, luottamusmies ja vara) tiedot eli nimi ja yhteydenottoa varten esim. puhelinnumero tai sähköpostiosoite pitää löytyä osaston sivuilta. Kaikkien muiden henkilöiden, esim. hallituksen jäsenten ja yhdysjäsenten, tietoihin tarvitaan kirjallinen suostumus.

- Jos joku kieltää tietojensa julkaisun, nämä tiedot on poistettava. Poikkeuksena tästä ovat siis puheenjohtajan ja luottamusmiesten nimi sekä yhteydenottoa varten puhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite.

- Ammattiosaston verkkosivuilla ja somessa julkaistavien kuvien (joista selviää ihmisen henkilöllisyys) julkaisu edellyttää kirjallista suostumusta, jonka henkilö voi myös peruuttaa myöhemmin. Suullinen suostumus kuvien julkaisuun ei siis enää riitä, vaan kuvissa esiintyviltä täytyy olla lomakkeella annettu suostumus.

Suostumuslomake täytetään jäsensivuilla

Suostumuslomake löytyy SuPerin jäsensivulta täältä www.superliitto.fi/jasensivut/jasentiedotteet/

Lomakkeen täyttämällä jokainen jäsen ilmoittaa, miten ja missä hänen tietojaan on lupa käyttää. Lomakkeet käsitellään SuPerissa ja välitetään tiedoksi kunkin ammattiosaston webmastereille.

Välitä tietoa osastosi jäsenille

Kerro tietosuojauudistuksesta ja suostumuslomakkeesta kaikille ammattiosastosi jäsenille ja pyydä heitä täyttämään lomake. Muistuta jäseniä myös tarkistamaan, että heidän yhteystietonsa ovat ajan tasalla, jotta liitosta lähetettävät sähköpostiviestit ja ohjeet tavoittavat kaikki ammattiosastosi jäsenet.

Kaikissa tietosuoja-asetukseen liittyvissä kysymyksissäsi voit olla yhteydessä SuPerin tietosuojavastaava Sakari Hulkkoseen:

Ystävällisin terveisin,
SuPerin tietohallinto ja tiedotus

SuPer tiedottaa jäsenyyteen liittyvistä asioista sähköisesti. Tämä tiedottaminen perustuu jäsenyyteen eikä sitä voi erikseen estää. Jäsenetujen markkinointiin liittyvän tiedottamisen voi estää verkkosivujen kautta https://securemail.superliitto.fi/. Tämä estää kaikkien jäsenetujen markkinoinnin. SuPer ei käytä henkilötietoja muuhun markkinointiin eikä luovuta tietoja kolmansille osapuolille.